Ce stil de învățare am?

 

Obiectiv: identificarea de către elevi a stilului de învățare dominant

Obiective specifice:

  • Identificarea stilului de învățare dominant
  • Identificarea stilurilor de învățare mai puțin dezvoltate
  • Înțelegerea distincției dintre diferitele tipuri de învățare.

Materiale necesare: fișa de lucru „Inventarul stilurilor de învăţare”

 

Procedură:

  1. Cereţi elevilor să descrie aspecte ale stilului propriu de a învăţa. Spuneţi elevilor că activitatea îi va ajuta să-şi descopere şi să-şi descrie mai bine propriul stil de învăţare.
  2. Împărţiţi elevilor fişa de lucru şi cereţi să noteze un „X” în căsuţa corespunzătoare descrierii stilului propriu de învăţare. După completarea fişei de lucru, cereţi elevilor să calculeze scorurile obţinute, astfel: (a) se încercuieşte, în fiecare domeniu, numărul întrebărilor la care răspunsul a fost „Da”; (b) se calculează totalul întrebărilor încercuite în fiecare domeniu; (c) se identifică stilul de învăţare predominant, astfel:
  • Punctajul cel mai ridicat indică stilul de învăţare preferat;
  • Punctajul cel mai scăzut indică stilul de învăţare cel mai puţin dezvoltat;
  • Două punctaje ridicate sau foarte asemănătoare arată că ambele stiluri pot fi preferate;
  • Trei scoruri identice înseamnă că pot integra toate cele trei modalităţi în învăţare, lucrând la fel de bine cu oricare stil de învăţare;
  • Scorurile de 10 sau mai mari indică faptul că stilul respectiv este frecvent utilizat;
  • Scorurile mai mici de 10 indică faptul că stilul respectiv nu este frecvent utilizat.

Întrebări care corespund stilurilor de învăţare:

Vizual: 3, 4, 6, 7, 9, 13, 16, 20, 22, 32, 39, 43, 44, 48, 49, 51, 52, 54.

Auditiv: 1, 2, 8, 10, 11, 12, 14, 24, 26, 28, 34, 35, 36, 40, 41, 45, 47, 50.

Kinestezic: 5, 15, 17, 18, 19, 21, 23, 25, 27, 29, 30, 31, 33, 37, 38, 42, 46, 53.

 

  1. Analizaţi împreună cu elevii rezultatele obţinute. Discutaţi în ce măsură stilul de învăţare le influenţează performanţa şi importanţa cunoaşterii stilului propriu de învăţare.

Discuţii:

  • De ce este important să identificăm stilul de învăţare dominant?
  • Sunteţi de acord cu punctajul obţinut? Dacă da, de ce?
  • Sunteţi de acord că modalitatea de învăţare cea mai slab dezvoltată este cea care reiese din inventar? De ce credeţi că este mai slab dezvoltată decât altele?
  • Care sunt stilurile de învăţare cu care vă simţiţi cel mai confortabil pentru a învăţa un material nou?
  • Gândiţi-vă la ultima experienţă de învăţare a unui material nou. Care stil de învăţare v-a ajutat cel mai mult?

 

Anexa

Inventarul stilurilor de învăţare

 

Afirmaţii

Da

Nu

1.      Îmi place să discut materialul de învăţat cu un coleg.

 

 

2.      Învăţ auzindu-mi propria voce pe casetă.

 

 

3.      Prefer să învăţ ceva nou citind despre acel subiect.

 

 

4.      Adesea, notez observaţiile pe care mi le face cineva pentru a nu le uita.

 

 

5.      Prefer exerciţiile fizice şi sportul.

 

 

6.      Învăţ mai bine când văd noua informaţie sub formă de imagine.

 

 

7.      Sunt capabil să vizualizez uşor.

 

 

8.      Învăţ mai bine când cineva îmi explică materialul.

 

 

9.      De obicei, îmi scriu anumite informaţii pentru a putea reveni asupra lor.

 

 

10.  Când cineva spune un cuvânt lung, pot număra silabele pe care le aud.

 

 

11.  Am o memorie bună pentru cântece şi muzică.

 

 

12.  Îmi plac discuţiile în grupuri mici.

 

 

13.  Îmi amintesc uşor mărimea, forma şi culoarea obiectelor.

 

 

14.  Repet adesea instrucţiunile pe care cineva mi le-a dat.

 

 

15.  Îmi place să lucrez cu mâinile.

 

 

16.  Îmi amintesc uşor feţele actorilor, locurile, alte detalii vizuale ale unui film pe care l-am văzut.

 

 

17.  Utilizez mâinile şi mişcările corporale când explic ceva.

 

 

18.  Prefer să redesenez diagrame pe tablă, nu pe foaie.

 

 

19.  Învăţ mai bine dacă mă ridic şi mă mişc în timpul studiului.

 

 

20.  Dacă vreau să asamblez o bicicletă, am nevoie de imagini sau diagrame care să mă ghideze la fiecare pas.

 

 

21.  Îmi amintesc obiectele mai bine când le ating sau le manevrez.

 

 

22.  Învăţ mai bine privind la altcineva.

 

 

23.  Bat mult din degete sau din mâini când sunt aşezat.

 

 

24.  Îmi place să construiesc lucruri.

 

 

25.  Vorbesc cu uşurinţă o limbă străină.

 

 

26.  Pot urmări subiectul unei poveşti ascultate la radio.

 

 

27.  Îmi place să repar lucruri acasă.

 

 

28.  Pot înţelege o povestire când o aud înregistrată pe casetă.

 

 

29.  Utilizez cu uşurinţă uneltele şi aparatura.

 

 

30.  Găsesc că este foarte dificil să stai mult timp liniştit.

 

 

31.  Îmi place să joc sau să fac pantomimă.

 

 

32.  Observ uşor caracteristicile unor modele prezentate.

 

 

33.  Am nevoie de pauze dese în timpul studiului pentru a mă mişca.

 

 

34.  Îmi place să recit şi să scriu poezii.

 

 

35.  De obicei, înţeleg oamenii cu un accent deosebit.

 

 

36.  Diferenţiez linii melodice asemănătoare.

 

 

37.  Îmi place să dansez şi să creez noi mişcări sau paşi de dans.

 

 

38.  Îmi plac activităţile care necesită coordonare motrică.

 

 

39.  Urmăresc mai uşor indicaţiile scrise decât pe cele orale.

 

 

40.  Recunosc uşor diferenţele dintre sunetele apropiate.

 

 

41.  Îmi place să creez sau să utilizez rime pentru a învăţa anumite materiale.

 

 

42.  Aş dori să particip la ore în care să se realizeze experimente.

 

 

43.  Pot spune repede dacă două forme geometrice sunt identice.

 

 

44.  Conţinuturile pe care mi le amintesc cel mai uşor sunt cele prezentate în imagini.

 

 

45.  Urmăresc mai uşor instrucţiunile orale decât pe cele scrise.

 

 

46.  Învăţ mult mai uşor numele instrumentelor muzicale dacă le ating sau le examinez.

 

 

47.  Trebuie să spun cu voce tare unele conţinuturi pentru a le ţine minte.

 

 

48.  Pot să redau cu uşurinţă pe hârtie o formă pe care am văzut-o.

 

 

49.  Pot urmări cu uşurinţă o hartă.

 

 

50.  Pot să-mi reamintesc cu exactitate cuvintele unei persoane şi tonul vocii ei, câteva zile după discuţie.

 

 

51.  Îmi amintesc mai repede direcţia dacă cineva îmi oferă indicii specifice (anumite clădiri, copaci).

 

 

52.  Observ uşor culorile şi combinaţiile de culori.

 

 

53.  Îmi place să pictez, să desenez, să sculptez.

 

 

54.  Când mă gândesc la ceva ce am făcut în trecut, îmi pot reactualiza uşor experienţele trăite.